söndag 8 februari 2009

Phi Phi


Idag har vi hyrt en båt tillsammans med två andra barnfamiljer. Det blir samma pris som att åka på en ordnad tur med den trevlig skillnaden att vi får bestämma var vi åker och hur länge vi stannar på varje ställe. Vi skulle göra en rundtur på Phi Phi-öarna eller Pippi-öarna som barnen gillar mer av nån anledning. Vi blev upphämtade på hotellet kl 8.30 och åkte raka vägen till Maya Beach(The Beach-stranden) Vi åkte in i lagunen strax efter nio med vår speedboat. Det fanns väl kanske fem sex båtar som kommit före så det var väldigt lite folk. Fantastiskt vackert! 





Efter trekvart började det fullkomligt ösa in båtar. Vi visste detta såklart men det var ändå häftigt att se. På en halvtimma förvandlades paradiset till ett fräsande turistghetto med säkert 50 båtar som kommer Phuket, Krabi, Phi Phi och Lanta. Stranden myllrar nu av 100tals människor från hela världen inklusive japaner som gärna ville fotografera våra vackra barn.... Inte så vackert längre. Skönt då att ha en egen båt. Vi drar vidare.....

Ut ur lagunen och....




Sen åkte vi vidare till Mamboo Island(Koh Pai) En fantastisk strand med mycket fiskar, på ett rev precis utanför stranden.


Elias snorklade förfullt och matade fiskarna med banan. Det var så mycket fiskar så man inte kunde se handen framför sig.


Sen bar det av hemåt igen med ett stopp för snorkling på ett rev(Shark point) där alla barnen snorklade och matade fiskar. Lite djupare också att dyka ner på för de vuxna.

Väl hemma, poolbad och duschning och middag i solnedgången.
Ingen dålig dag. Imorrn blir det softning vid poolen och stranden hela dan.



lördag 7 februari 2009

Lycliga familjen i paradiset
Ulle o Kyra poserar
Elias och Kyra fångar eremitkräftor. 
De hade säkert tio kräftor i hinken
Det fanns varaner på ön. De ville käka upp vår mat men inte oss.De var inte blyga direkt. En del var tre meter långa..... 

Imorgon har vi chartrat en egen båt med två andra famniljer till Phi Phi Islands.... 

Utflykt

Idag har vi varit på båtutflykt till ön Koh Rok. Det var fantastiskt och trevligt. Mycket sol snorkling och bad. Både Elias och Kyra snorklar jättebra. Niklas som kan dyka ner lite såg clownfiskar(Nemo) och papegojfiskar(Doris). Alla fick sse otroligt många fiskar och koraller. Elias o Kyra matade hundratals fiskar med banan och chips!!! De gillade inte cashewnötter. Här är lite bilder från dagen


Ulle snorklar
Niklas snorklar
Elias njuter?
Kyra gillar läget


onsdag 4 februari 2009


En fiskare lägger ut sina nät inför natten.



Ulle har yoga-klass på Relax Bay Resort, som ligger på en egen strand. Om möjligt ännu mer relaxat ställe än vårt. Resten av familjen softar i baren/stranden med Singha och Coca Cola. En elefant och hans skötare kommer ner och badar. Vi springer dit och kollar men Elias är mer intresserad av en eremit-kräfta han hittat. Kyra tycker elefanten ser glad och gammal ut.

Lunch på Suza Hut. Lika trevligt och gott. Barnen älskar stället! Kyra har fått öroninflammation. Penicillin inhandlas utan käkarbesök. Skönt.

Relax efter maten.

Lunch i sala på Thai Cat. Fantastiskt gott. Barnen gillar Massaman Curry. 


Dags för provdopp i poolen. Supernice! Man kan hoppa från kanten.


Barnen ville gärna prova badkaret på baksidan. Mycket trevligt. En ganska stor groda bodde i blandaren/vattenfallet.

Äntligen framme


Efter tio timmar på flyget, en och en halv timme på Krabi Airport, bussresa på två och en halv timma är vi äntligen på hotellrummet. Inte så kaxiga.....

måndag 15 december 2008

Länkar

Till höger har jag lagt en länklista med länkar inför Koh Lanta resan. Där har jag tänkt lägga till sajter jag dyker på under mina efterforskningar. Bra för mig, bra för Ulle och kanske bra för nån annan också!

Koh Lanta 2009

Efter några års trånande har vi nu slagit till på en resa till Koh Lanta. Vi åker i slutet av Januari och stannar i två veckor. Jag (Niklas) tänkte att det kunde vara en bra ide att teckna ned lite av det som händer, mest som en dagbok att återkomma till men också såklart om någon annan är intresserad av att läsa.